Εξεταστέα ύλη Βιολογίας ΓΕΛ 2024-2025 ανακοινώθηκε με την υπ’ αριθμ. 89004/Δ2 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 4545 Τεύχος Β 5 Αυγούστου 2024) έχοντας ως θέμα:
Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για το σχολικό έτος 2024-2025.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Έχοντας υπόψη:
- Τον ν. 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» (Α’ 167).
- Την παρ. 1 του άρθρου 9 και την παρ. 2 του άρθρου 138 του ν. 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» (Α’ 111).
- Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
- Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123).
- Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών-Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
- Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
- Την υπ’αρ. 80/05-01-2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ζωή Μακρή» (Β’69).
- Την υπ’ αρ. 39/18-07-2024 πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
- Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Φ.1/Γ/459/84937/Β1/24-07-2024 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αποφασίζουμε:
Καθορίζουμε την εξεταστέα ύλη για τα μαθήματα των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για το σχολικό έτος 2024-2025 ως εξής:
ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β’ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ και
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ Γ’ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Α) ΒΙΟΛΟΓΙΑ Β’ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΒΙΒΛΙΟ:«ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γενικής Παιδείας Β ’ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ» των ΑΔΑΜΑΝΤΙΑΔΟΥ ΣΜ., ΓΕΩΡΓΑΤΟΥ Μ., ΓΙΑΠΙΤΖΑΚΗ Χ., ΛΑΚΚΑ Λ., ΝΟΤΑΡΑ Δ., ΦΛΩΡΕΝΤΙΝ Ν., ΧΑΤΖΗΚΩΝΤΗ ΟΛ., ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Γ., όπως αυτό αναμορφώθηκε από τους ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΑΚΗ Μ. και ΠΑΝΤΑΖΙΔΗ Γ.
Κεφάλαιο 1: Άνθρωπος και Υγεία
- Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου
- Μικροοργανισμοί
- Κατηγορίες παθογόνων μικροοργανισμών, εκτός της παραγράφου «Πολλαπλασιασμός των ιών»
- Μετάδοση και αντιμετώπιση των παθογόνων μικροοργανισμών
- Μηχανισμοί άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού Βασικές αρχές ανοσίας
- Μηχανισμοί μη ειδικής άμυνας
- Μηχανισμοί ειδικής άμυνας Ανοσία
- Προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος
- Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσολογικής Ανεπάρκειας (ΑIDS), εκτός των παραγράφων «Αντιμετώπιση της ασθένειας» και «Κοινωνικό πρόβλημα»
1.5 Ουσίες που προκαλούν εθισμό Κεφάλαιο 2: Άνθρωπος και Περιβάλλον
- Η έννοια του οικοσυστήματος
- Χαρακτηριστικά οικοσυστημάτων
- Ροή Ενέργειας
- Τροφικές αλυσίδες και τροφικά πλέγματα
- Τροφικές πυραμίδες και τροφικά επίπεδα
- Βιογεωχημικοί κύκλοι
- Ο κύκλος του άνθρακα
- Ο κύκλος του αζώτου
- Ο κύκλος του νερού
2.4.3 Ερημοποίηση
2.4.4 Ρύπανση (περιλαμβάνονται στην ύλη μόνο η εισαγωγή και οι παράγραφοι: «Το φαινόμενο του θερμοκηπίου» και «Ρύπανση των υδάτων»)
Κεφάλαιο 3: Εξέλιξη
3.1.1 Ταξινόμηση των οργανισμών και εξέλιξη
- Η θεωρία της Φυσικής Επιλογής
- Μερικές χρήσιμες αποσαφηνίσεις στη θεωρία της φυσικής επιλογής
- Η φυσική επιλογή εν δράσει
- Τι είναι η φυλογένεση και από πού αντλούμε σχετικά στοιχεία
- Η εξέλιξη του ανθρώπου
- Το γενεαλογικό μας δέντρο
- Η εμφάνιση των Θηλαστικών και των Πρωτευόντων
- Τα χαρακτηριστικά των Πρωτευόντων
- Η εμφάνιση των Ανθρωπιδών
- Οι πρώτοι άνθρωποι Σημείωση
Επισημαίνεται ότι στην εξεταστέα ύλη δεν περιλαμβάνονται:
α) Τα παραθέματα, τα οποία σκοπό έχουν να δώσουν τη δυνατότητα επιπλέον πληροφόρησης των μαθητών, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, οι πίνακες, τα μικρά ένθετα κείμενα σε πλαίσιο και οι προτάσεις για συνθετικές-δημιουργικές εργασίες των μαθητών,
β) οι εικόνες του σχολικού βιβλίου και οι λεζάντες που τις συνοδεύουν ως αναπόσπαστο μέρος τους. Δύνανται, ωστόσο, να χρησιμοποιηθούν στην επεξήγηση δομών, λειτουργιών και διαδικασιών που ήδη αναφέρονται στο κείμενο του σχολικού βιβλίου,
γ) ο εργαστηριακός οδηγός Βιολογίας Β’ Λυκείου, που συνοδεύει το σχολικό βιβλίο.
Β) ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ Γ’ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Όπως καθορίζεται στην υπό στοιχεία 82871/Δ2/ 19-07-2024 (Β’ 4289) υπουργική απόφαση.
Εξεταστέα ύλη Βιολογίας ΓΕΛ 2024-2025 ανακοινώθηκε με την υπ’ αριθμ. 89004/Δ2 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 4545 Τεύχος Β 5 Αυγούστου 2024) έχοντας ως θέμα:
Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για το σχολικό έτος 2024-2025.
που βρίσκεται στον υπερσύνδεσμο:
https://drive.google.com/file/d/1dxjy7c_k3Yx5pzWkr28a75c6sfCmDGCJ/view?usp=sharing